čtvrtek 20. ledna 2011

Irena Chmelová: Olomouc si své artové kino zkrátka zaslouží


Blog je neoficiálním prostředkem komunikace kina Metropol a tak bychom vám postupně rádi představili členy kreativního týmu kina, jejich práci i to, proč pro kino pracují a čemu se věnovali předtím. Jako první na otázky přirozeně odpovídala nová ředitelka kina Irena Chmelová.

Kino prochází výraznými změnami? Řekni mi ale, proč byly podle tebe tyto změny nutné a potřebné?

Změny jsou nutné především, protože se začali zvětšovat požadavky na služby, které poskytují veřejné a kulturní instituce. Je důležité vyjít divákovi maximálně vstříc nejen programovou nabídkou, ale také přidanými hodnotami, které dle mého názoru byly v kině Metropol nedostačující. Další důležitá změna, digitalizace, je zase vyvolaná rychlým vývojem projekčních technologií. Kino, které nebude digitalizované do třech let, nebude moci hrát žádné premiérové filmy, protože všechny budou k dostání pouze v digitálních kopiích, nikoli na 35mm pásu jak tomu bylo doposud.   

Co všechno se změnilo?

Změnilo se především vedení kina Metropol. Když dosavadní ředitel pan Joukal odešel do důchodu a provoz kina i společnost, která kino provozuje, převzala skupina mladých nadšených lidí, kteří se rozhodli udělat maximum pro udržení Metropolu při životě a proto, aby Metropol úspěšně vstoupil do 21. století jako moderní, příjemné a hlavně domácí kino. Další změnou, která souvisí se změnou týmu, je změna programová, kdy jsme změnili profil kina na artové a rozhodli jsme se tak bojovat proti opožděným premiérám průměrných filmů, kvalitními snímky a tak vytvořit alternativu vůči multiplexu. Co se týče služeb, které bude kino nově nabízet, tak například celodenní kavárnu s projekcí a dětským koutkem, lepší úroveň sociálního zázemí, jež bude fungovat přes den i jako veřejné toalety. A v neposlední řadě i nové možnosti projekcí reklam v kině, jež nabízíme i ke komerčním účelům. 

Když mluvíš o kavárně, dětském koutku a tak dále…jak moc důležité je podle tebe, aby dnešní kino nabídlo divákovi i něco více než jen promítání snímku?

Důležité je, aby se každý návštěvník cítil v kině dobře. Pokud jde na dvojprogram či na přímý přenos, tak by měl mít možnost se osvěžit a měl si kam sednout. Dětský koutek je podstatný proto, aby nebyly matky s dětmi diskriminovány a mohli také zajít do kina, v budoucnu uvažuje o zajištění hlídání dětí u vybraných projekcí, také budeme samozřejmě nabízet projekce pro rodiny s dětmi. Myslím, že samotná projekce filmu nestačí k úplné spokojenosti, proto se snažíme vyjít divákům co nejvíce vstříc, aby se cítili v kině jako doma.

Jsi ředitelkou kina. Kdy ses ke kinu Metropol připojila a jakým způsobem?

V kině Metropol jsem pracovala přes dva roky jako pokladní v předprodeji. S panem Joukalem, bývalým ředitelem, jsem se znala poměrně dobře a věděla jsem o tom, že uvažuje o předání pomyslné štafety někomu jinému. Společně s ním, s kamarády a kolegy a se Statutárním městem Olomouc jsme proto připravili akci Zachraňme Metropol, abychom zjistili, zda mají Olomoučané vůbec zájem o to, aby zde bylo kino zachováno. Na základě této akce jsme se přesvědčili, že občané stojí zachování Metropolu a zároveň se k nám několik lidí ještě přidalo a pomohlo nám rozjet nové občanské sdružení, které následně odkoupilo od pana Joukala jeho podíl ve firmě, která Metropol provozuje.

Co jsi dělala předtím, než si se stala ředitelkou kina Metropol?

Předtím než jsem se stala ředitelkou jsem byla nezaměstnaná . V Olomouci jsem studovala Teorie a dějiny dramatických studií na FF UP a během studia jsem se podílela na Academia filmu Olomouc či na Přehlídce animovaného filmu jako produkční. Taky jsem byla produkční a předsedkyní občanského sdružení Pastiche Filmz, které provozuje filmový klub na Konviktu (UC UP).

Jak už jsi sama zmínila, podílela jsi se na akci Zachraňte Metropol, která v Olomouci proběhla v létě. Jaký jsi měla konkrétněji pocit z Olomoučanů, záleží jim na jejich kině?

Z této akce jsem měla výborný pocit. Proběhly pouze čtyři projekce po každou srpnovou sobotu a návštěvnost těchto projekcí i počet vybraných peněz jasně ukázali, že Olomoučané se svého kina nechtějí vzdát a že jim záleží na tom, aby bylo toto poslední klasické kino v Olomouci zachováno.
 
V současné době vystupují kolem kina dva právní subjekty a to Olomoucká kina s.r.o. a Olomoucká kina, o.s. Mohla bys vysvětlit vztah těchto subjektů?

Jak jsem již naznačila, tak občanské sdružení Olomoucká kina je výsledek iniciativy občanů, která měla směřovat k záchraně kina Metropol. Toto občanské sdružení odkoupilo od pana Joukala, jediného podílníka ve firmě Olomoucká kina s.r.o., společnost s ručením omezeným, která má kino od Statutárního města Olomouc pronajaté a je jeho provozovatel již od roku 1998.

Kdo tedy tvoří tvůrčí tým kina Metropol?

Tak klíčovým člověkem v kině je programová ředitelka Veronika Klusáková, dále PR managerka Michaela Hečková a pan promítač Ivan Škrovánek, který je z nás tady nejdéle.

Trošku odbočíme, z čeho kino Metropol žije a jak se na jeho životaschopnosti podílí město Olomouc?

Kino Metropol žije především z příjmu ze vstupného, které se bohužel odlivem diváků razantně snížilo. Proto nám město Olomouc nabídlo pomocnou ruku a začalo dávat kinu dotaci určenou na provoz ve výši 650 tisíc korun českých.

Myslíš, že klasické kino může konkurovat multiplexům?

Věřím tomu, že může. Jsem přesvědčena, že multiplexy jsou pouze dočasnou módní vlnou. Chápu, že si člověk během nákupů zajde poté na film, ale nerozumím tomu, proč by tam někdo cíleně jezdil za filmem, který možná uvidí v prázdném přehlučeném sále uprostřed drobků od popcornu. Konkrétně naše kino je, co do technického vybavení, srovnatelné s vybavením v multiplexu. Jediné, co nám schází, je digitalizace, které se snad brzy dočkáme. Navíc kvalitní program je něco, co může fungovat jako zbraň proti multiplexům.

Pro jaké návštěvníky bude revitalizované kino Metropol určeno?

Nový Metropol je určen pro každého, kdo má rád kvalitní kinematografii. Pro seniory, pro rodiče, pro děti, pro mládež, pro studenty, pro náročného diváka, pro milovníka oper, pro zájemce o filmové ceny. Prostě kino, které pečlivým výběrem filmů a zaměřením na konkrétního diváka zde bude pro všechny.

A jakým způsobem?

Tak především budou jednotlivé filmy promítány v cyklech, jejichž náplň je předem stanovena, a tudíž bude program čitelnější. Tyto cykly nejsou děleny pouze dle např. podobnosti filmů či tvůrců, ale také dle toho pro jakou věkovou skupinu jsou určeny. Věřím, že si každý v novém programu najde to „své“.

Má artové kino Olomouci podle tebe své místo?

Olomouc si určitě své artové kino zasloužila. Je zde mnoho milovníků kvalitního umění, studentů a akademiků, kteří tuto proměnu kina jistě ocení. Již teď máme velmi kladné reakce na zveřejněný program na únor, takže doufám, že si diváci opět zvyknout do Metropolu chodit a co je hlavní, že budou moci chodit, aniž by film znali „na blind“, protože my jim budeme ručit kvalitou. 

S Irenou Chmelovou si povídala Michaela Hečková. 

Žádné komentáře:

Okomentovat